11.10.2012 | 13:40

Все про раціональний режим дня школяра

Школярі
Школярі | Фото: Каріна Тютюнник

Шкільний лікар дав свої поради щодо корисного для здоров’я школяра режиму

Однією з найважливіших умов для зміцнення здоров’я є дотримання раціонального режиму життя.

Що входить до поняття режиму?

Тривалість, організація і розподіл протягом доби всіх видів діяльності, відпочинку та приймання їжі. Розрізняють такі види діяльності школярів: навчальна, трудова, спортивна. Відпочинок поділяється на пасивний та активний. Раціональним визнається такий режим, який створюється з урахуванням законів діяльності вищої нервової системи добових біоритмів, а також вікових можливостей.

Лікарі розрізняють в режимі дня школяра 6 загальних компонентів: сон, перебування на свіжому повітрі, навчальну діяльність, особисту гігієна та приймання їжі. Зміст та тривалість кожного з компонентів змінюються в залежності від віку. З віком збільшується навчальне навантаження у школі, більше часу відводиться для виконання домашніх завдань.

Особливу увагу треба звернути на тривалість сну. Під час сну відновлюються працездатність організму і, в першу чергу, відновлюються функції мозку. Фізіологічна потреба в сні залежить від віку.

Для учнів перших класів необхідний денний сон, для підлітків тривалість сну — 8-8,5 годин. Якщо школярі недосипають годину-півтори, то їх працездатність буде нижче норми, особливо — під час перших двох уроків.

Учні старших класів повинні дивитися телепередачі не більше 2 годин тричі на тиждень. Захоплення переглядом телепередач, крім годин сну, відбирає час, який підліток повинен проводити на повітрі, займатися спортивними вправами. При такому режимі накопичується втома, що може призвести до сумних наслідків.

Важливо раціонально розподілити протягом доби компоненти режиму, знайти їх чергування. Зміна діяльності є відпочинком.

Для школярів важливим є чергування навчальної діяльності з фізичними вправами та іграми на свіжому повітрі, важкого уроку з легким, творчої праці з суспільно корисною працею.

Кожен день повинен розпочинатися з ранкової гімнастики, яка пробуджує й заряджає організм бадьорістю, допомагаючи увійти в ритм робочого дня.

Сучасна школа вирізняється більш значною інтенсифікацією учбового процесу, збільшеним об’ємом інформації, ніж декілька років тому. Навчальна програма є великою й складною. Для її вивчення від учнів вимагається значного розумового напруження, а це призводить до втоми. Повністю виключити втому, поєднану з навчальними заняттями неможливо. Але віддалити її наставання можна за допомогою правильної організації режиму праці та відпочинку.

Початок уроку та навчального тижня повинен бути полегшеним тому, що в цей період продуктивність праці знижена. Підвищені вимоги до учнів, коли працездатність досягла найбільш високого рівня. На середині навчального тижня, чверті і року слід запланувати найбільший об’єм навчального навантаження.

Складні для вивчення предмети за часом проведення повинні збігатися з періодом найвищої працездатності організму.

Не рекомендують проведення двох або трьох важких предметів поспіль (наприклад: фізики, математики, іноземної мови). Краще чергувати їх проведення з менш важкими предметами (наприклад: історією, літературою, географією).

Варто дотримуватись чергування предметів природно-математичного та гуманітарного циклів з уроками фізкультури, праці співу та малювання, що дає змогу перемикатись з розумової діяльності на фізичну. Таке перемикання є активним відпочинком і забезпечує працездатність протягом навчального дня та тижня. Тривалість уроку в школі — 45 хвилин.

Під час уроку в початкових класах через 10 і 20 хвилин рекомендується проводити фізкультурні паузи для зняття втоми. Поміж уроками — перерви. Велика перерва (після 2-го уроку) — 30 хвилин. Замість однієї великої можливо після 2-го і 3-го уроків дві перерви по 20 хвилин. За цей час провітрюють класні кімнати, учні активно відпочивають. Загальною формою фізичного виховання є обов’язкові для всіх учнів уроки фізичної культури, які проводяться 2 рази на тиждень (по 45 хвилин) з перервою в 1-2 дні. Заняття фізичною культурою проводяться з урахуванням віку, статті, індивідуальних можливостей. Одне з основних вимог — дотримання режиму занять фізкультурою та спортом, їх систематичність, поступове збільшення навантажень, різноманітність засобів та форм, сприятливі умови, за яких заняття проводяться.

Раціональне харчування — одне із головних умов для росту та розвитку організму. їжа повинна бути достатньою за об’ємом, вміщувати необхідні для життєдіяльності організму речовини, покривати енергетичні затрати згідно віку людини, умовами його життя.

Інтервал між прийомами їжі повинен бути не менше 3-3,5 годин і не більше 4-4,5 годин. Дуже важливо їсти в одні і ті ж години. У школі обов’язковим є гарячий сніданок. Сніданок складає 1/4 раціону харчування, основне приймання їжі — обід, вечеря рівноважна сніданку і не пізніше за 1,5-2 години до сну.

День починається з гарячого сніданку — достатньо калорійного

Другий сніданок учні отримують в школі після 3-го уроку, тобто через 3-3,5 години від першого. Сніданок складається з гарячої м’ясної або рибної страви з гарніром, чаю. На обід — салат або вінегрет, суп, риба чи м’ясна друга страва з гарніром, компот.

Такі продукти, як м’ясо чи риба, молоко, овочі та хліб є обов’язковими в щоденному меню школяра.

Отже, дотримуючись правильного режиму дня, можна зберегти не тільки здоров’я, але і час для цікавого змістовного життя.

Підготувала Н.С. МІЩЕНКО, шкільний лікар поліклінічного відділення № 2 ДМКЛ